Chaos op Schiphol: wie is aansprakelijk?




Nadat het grondpersoneel van KLM staakte, werd onlangs een groot aantal vluchten geannuleerd of raakte vertraagd. Maar ook na de staking lukt het Schiphol niet meer om de drukte op de luchthaven in de hand te krijgen. Schiphol verwacht dat de grote problemen ook in de zomervakantie nog aanhouden door grote personeelstekorten.


Waar hebben gedupeerde reizigers recht op en wie is aansprakelijk?


Ik vraag het mijn collega Peter Meijer, jurist bij DAS met als specialisme vervoersrecht. Kunnen KLM-reizigers hun schade verhalen nadat hun vlucht is geannuleerd of vertraagd? Peter: KLM kan zich in deze situatie niet beroepen op overmacht. Als je eigen personeel staakt, valt dat volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht. KLM-reizigers hebben dus recht op compensatie. De vergoeding is afhankelijk van de afstand en duur van de vertraging. Op onze site vind je meer informatie.

En hoe is de situatie voor reizigers die met andere vliegtuigmaatschappijen vlogen? Peter: Voor reizigers die niet met KLM vlogen, is dat anders. Voor die reizigers ligt de situatie veel ingewikkelder. Voor alle andere maatschappijen dan KLM is deze staking een buitengewone omstandigheid en zij kunnen zich dus in beginsel beroepen op overmacht. Passagiers hebben dan geen recht op een vast compensatiebedrag, maar wel op passende verzorging afhankelijk van de duur van de vertraging. De vraag is hoe de maatschappijen omgaan met reizigers die hun vlucht gemist hebben.

Schiphol riep op om niet maar de luchthaven te komen, terwijl andere maatschappijen zoals TUI, Transavia en Corendon wel vlogen. Is Schiphol zelf aansprakelijk voor de schade die reizigers daardoor leden? Peter: Schade claimen bij Schiphol is niet eenvoudig. Schiphol handelde vanuit een ander uitgangspunt, namelijk de veiligheid op de luchthaven. Die zal zich waarschijnlijk beroepen op het feit dat zij vanuit veiligheidsoverwegingen de luchthaven heeft afgesloten. De oproep om niet naar de luchthaven te komen, betekent niet automatisch dat Schiphol onrechtmatig heeft gehandeld.

Schiphol vroeg aan de vliegmaatschappijen om in de meivakantie vluchten te annuleren in verband met de grote drukte op de luchthaven. Hoe zit het met reizigers van wie de vlucht is geannuleerd door de drukte op Schiphol, en niet door de staking bij het personeel van KLM? Peter: Dit is een lastige vraag die nog niet definitief beslist is. Aan de ene kant is er een echt probleem als een luchthaven aangeeft dat er te weinig capaciteit is. Aan de andere kant is er geen sprake van een dwingend besluit en wordt aan luchtvaartmaatschappijen gevraagd om vrijwillig mee te werken. Hierdoor is sprake van eigen besluitvorming van de luchtvaartmaatschappij en is het de vraag of dat gezien mag worden als overmacht. Dit wordt ook duidelijk waar je ziet dat sommige maatschappijen expliciet weigeren om vluchten te annuleren zoals Schiphol verzocht heeft.

Heb je nog een tip voor gedupeerde reizigers? Peter: Ik adviseer reizigers om sowieso contact op te nemen met hun maatschappij of touroperator. In principe is de kans groot dat maatschappijen als Transavia, TUI of Corendon vanuit coulance op zoek gaan naar een oplossing. We hebben overigens op onze site een gratis voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om een claim in te dienen.

Disclaimer/ auteur: Dit blog is afkomstig van Mireille Detrixhe, medewerker bij DAS Rechtsbijstand en schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen.


Heb je vragen over dit onderwerp of (rechtsbijstand)verzekeringen in het algemeen, neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder. Wij noemen dat Inzicht .... in vooruit kijken!