top of page

Risicomanagement: Brandrisico door lithium accu's


Lithium accu's zorgen steeds vaker voor schade door spontane zelfontbranding. Doordat het blussen van dergelijke accu's lastig is, veroorzaakt dit als dit gebeurt vaak aanzienlijke schade.


Wat zijn de risico's van lithium accu's en hoe kunnen we er veilig mee omgaan?

21 februari jl. brandde in Valkenburg een rijwielhandel tot de grond toe af door zelfontbranding van een lithium accu. Door de opkomst van de elektrische fiets hebben met name rijwielhandelaren vaak meerdere accu's in huis. Maar ook de (horeca) ondernemer die elektrische fietsen gebruikt voor bezorgdiensten of een fietsverhuurbedrijf lopen risico.


Lithium accu's zitten niet alleen in elektrische fietsen, maar ook in tal van andere apparaten.

De kans op een spontane zelfontbranding is wellicht niet zo heel groot, maar de gevolgen kunnen wel groot zijn.


Brandende lithium accu’s zijn namelijk nog niet goed te blussen, anders dan ze langdurig te dompelen in een grote bak water. Leveranciers van blusmiddelen zijn dan ook naarstig op zoek naar alternatieve blusmiddelen.


Wat kun je doen?

Er zijn wel degelijk oorzaken aan te wijzen, waarvan je er een aantal kunt beïnvloeden. Accu’s komen veelal uit China. Aan het ontwerp en de kwaliteitscontrole stellen Nederlandse fabrikanten hoge eisen. Daardoor zijn deze accu’s over het algemeen veilig.


Goedkope elektrische fiets: verhoogd risico

Twijfel is er bij goedkopere varianten, want er is wel degelijk een relatie tussen de prijs en de kwaliteit. Zijn de fietsen heel goedkoop? Dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat er bezuinigd is op materialen. En dus ook op de grondstoffen voor accu’s.


Beschadigde accu's

Ook kunnen accu's beschadigd raken door vallen, nat worden of door gebruik van verkeerde opladers. De kans op zelfontbranding wordt daardoor groter.


Onze tips:

· Laad accu’s op gedurende aanwezigheid. Mocht er iets misgaan dan ben je er snel bij.

· Plaats de acculaders bij voorkeur in een brandwerende kast of ruimte die verder leeg is. Ontstaat er toch brand dan blijven de gevolgen daarvan beperkt tot die ruimte.

· Plaats geen brandbare spullen binnen één meter van de accu, of het apparaat waarin de accu is verwerkt, en de lader.

· Zorg ervoor dat op de acculaders duidelijk staat bij welke accu de lader hoort. Bij verschillende typen accu’s is het belangrijk dat de juiste lader voor de juiste accu wordt gebruikt.

· Zorg ervoor dat de accu’s en acculaders vrij staan van de grond, maar wel zodanig dat ze niet kunnen vallen. Een beschadigde accu vormt een groot brandrisico.

· Het is belangrijk om regelmatig te controleren of de laadsnoeren niet zijn beschadigd. Is er iets niet in orde? Laat dat dan direct herstellen of vervangen.

· Zorg ervoor dat in de buurt van een acculader brandblusapparatuur (schuimblustoestel) aanwezig is. Een brand nabij de accu of lader is hiermee mogelijk te blussen. De accu zelf is hier niet mee te blussen.

· Laat de acculaders jaarlijks samen met de elektrische arbeidsmiddelen keuren.

· Verwijder direct de accu’s van beschadigde e-bikes, elektrische scooters of zorghulpmiddelen uit het vervoermiddel. Koppel alles pas weer aan na een zorgvuldige controle van het elektrisch systeem door een specialist.

· Accu’s met mechanische beschadiging door bijvoorbeeld vallen of stoten, schade door verhitting of water vormen een hoog brandgevaar. Sla deze buiten het gebouw op, zo ver mogelijk uit de gevel.


Wij willen jou graag helpen door het risicobewustzijn te verhogen, door het verrichten van risico-inspecties, het geven van voorlichting en het beantwoorden van jouw vragen.


Dit noemen wij Inzicht …… in vooruit kijken. Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.


Bron: Nationale Nederlanden

bottom of page