top of page

Wat als je te maken krijgt met een faillissement?

Twee recente faillissementen van bekende bedrijven raken mogelijk ook jou. Als consument of als werknemer. Maar hoe zit dat nu eigenlijk?


klant bij Stella? 

Na de bekendmaking van uitstel van betaling is fietsenfabrikant Stella inmiddels failliet verklaard. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen die een bestelling hebben lopen of een fiets in reparatie hebben, onzeker zijn over het feit of de fiets alsnog geleverd wordt of vragen hebben wat er nu gebeurt. Ik zet hieronder uiteen waar je als gedupeerde klant rekening mee moet houden.

Niet geleverde fiets

Nu het bedrijf failliet is verklaard, moet je je tot de curator wenden. Die vraag je of de overeenkomst gestand wordt gedaan. Dat betekent dat je vraagt om de overeenkomst toch na te komen. Als dat zo is, dan krijg je je fiets en moet je – als je de fiets nog niet (volledig) betaald hebt – de fiets alsnog betalen. Als dat niet zo is dan kun je de koop ontbinden en de curator vragen om je terugbetalingsvordering op de lijst van voorlopig erkende crediteuren te plaatsen.

Concurrente en preferente vorderingen

Dan heb je een concurrente vordering, zoals dat heet. De praktijk leert dat er vaak niet tot nauwelijks geld over is om concurrente schuldeisers te betalen. Zogenoemde preferente schuldeisers gaan namelijk voor. Dat is bijvoorbeeld de belastingdienst.

Fiets in reparatie

Staat jouw fiets in verband met een reparatie nog bij Stella? De fiets blijft jouw eigendom en wordt dus niet van Stella. Je hebt recht op teruggave van je fiets. Je zult dan wel moeten aantonen dat de fiets jouw eigendom is. De curator zal bij de mensen die hun fiets ter reparatie weg hebben gebracht in de lucht komen. 

Doorstart betekent niet automatisch levering fiets

Volgens nieuwsberichten zijn er meerdere partijen die interesse hebben in een mogelijke overname. Dat wil niet zeggen dat je dan je bestelde en betaalde fiets alsnog geleverd krijgt. Dat hangt af van de afspraken die worden gemaakt bij een eventuele overname.

(bron: Sanne Depmann, advocaat bij DAS Rechtsbijstand)

Werknemer bij Blokker?

Bij een faillissement is de werkgever niet verplicht om een transitievergoeding te betalen. Werknemers hebben dus geen recht op deze vergoeding bij ontslag door de curator. Dat is met name zuur voor werknemers die al lange tijd in dienst zijn. Zij lopen enorme bedragen mis bij een faillissementsontslag.

Faillissementsuitkering van het UWV

In geval van een faillissement hebben werknemers wel recht op een faillissementsuitkering van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Deze uitkering dekt het loon over de laatste 13 weken voor het faillissement, plus achterstallige vakantietoeslag, niet-opgenomen vakantiedagen en pensioen over maximaal één jaar. Het UWV neemt de loonbetaling meestal niet over tijdens de periode van uitstel van betaling, maar werknemers wordt wel geadviseerd om een uitkeringsaanvraag bij UWV in te dienen vanwege betalingsonmacht van de werkgever.

Pensioenopbouw stopt

De pensioenopbouw stopt meestal bij een faillissement. Werknemers moeten contact opnemen met hun pensioenfonds om te informeren naar de gevolgen voor hun pensioenrechten.

Doorwerken tijdens faillissementsuitkering

In de periode waarin een faillissementsuitkering wordt verstrekt mag de curator van werknemers eisen dat ze komen werken. Weigeren werknemers dat, dan kan de curator het UWV informeren en kan het UWV een maatregel opleggen. Afhankelijk van de afspraken die gemaakt worden met de curator zou dat in het meest vergaande geval een blijvende gehele weigering van de WW-uitkering kunnen zijn. Ook kan de curator de (ontslagen) werknemers aan het concurrentiebeding houden.

Het is belangrijk voor werknemers om juridisch advies en ondersteuning te vragen als hen ontslag door een faillissement boven het hoofd hangt.

(Bron: Pascal Besselink, advocaat bij DAS Rechtsbijstand)

コメント


bottom of page