top of page

Geannuleerde vlucht: heb je recht op schadevergoeding?


Daar sta je dan met je zonnige humeur en je bagage. Je ziet jezelf al lekker met een cocktail in je hand aan een strand zitten en dan lees je dat je vlucht is geannuleerd. Of je vlucht terug naar huis is geannuleerd. Enorm balen natuurlijk. Veel reizigers van Transavia hadden er afgelopen weken last van. Maar wat zijn je rechten?


Vergoeding bij geannuleerde vlucht Als je vlucht geannuleerd is, heb je als passagier een aantal rechten. Ongeacht de reden van de annulering heb je recht op terugbetaling van je ticket of een vervangende vlucht en vergoeding van gemaakte kosten voor eten en drinken. Deze kosten moeten wel redelijk zijn. Je doet er dus verstandig aan om de bonnen te bewaren. Mocht je door de annulering langer op de vakantiebestemming moeten blijven, dan heb je recht op (vergoeding van de kosten van) de extra hotelovernachtingen. Afhankelijk van de reden van de annulering én het tijdstip waarop je van de annulering op de hoogte bent gesteld, kun je aanvullend recht hebben op een compensatie. Er bestaat géén recht op compensatie wanneer:

  • Je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.

  • Je via een andere route hebt gereisd zonder veel tijdverlies.

  • Er sprake is van overmacht.


Overmacht Transavia hoeft géén financiële vergoeding te geven als er sprake is van een buitengewone omstandigheid (lees: overmacht). Er is sprake van overmacht bij abnormale en onvoorziene omstandigheden waar Transavia geen invloed op uit kan oefenen, bijvoorbeeld slecht weer tijdens de vlucht, een medisch incident aan boord of staking van de luchtverkeersleiding. Het is aan Transavia om te bewijzen dat er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Transavia heeft een tekort aan vliegtuigen vanwege problemen met onderhoud, reparaties en vertraagde leveringen van toestellen. Uit Europese rechtspraak blijkt dat een technisch mankement in de regel geen overmacht oplevert. Is dus niet uiterlijk 14 dagen voor de vlucht medegedeeld dat je vlucht geannuleerd is? Dan zal Transavia dus naar alle waarschijnlijkheid de compensatie moeten betalen.

Hoogte van de vergoeding De hoogte van de compensatie is afhankelijk van het tijdverlies en de vliegafstand. Transavia moet deze compensatie in geld uitkeren. Je hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Bij vertragingen of annuleringen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachten. Deze kun je wel accepteren.

Tips bij problemen met uw vlucht Het is al vervelend genoeg als je vlucht geannuleerd is. Je zit dan helemaal niet te wachten op gedoe over de afhandeling van je schadeclaim. Daarom geef ik een aantal tips.

  • Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met je vlucht.

  • Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door je annulering.

  • Dien een claim in bij Transavia.

  • Vraag bij thuiskomst je reisbureau, rechtsbijstandverzekeraar of reisverzekeraar om hulp.

  • Bij DAS komen vragen binnen of het verstandig is dat je zelf annuleert omdat je bang bent dat Transavia gaat annuleren. Het is echter niet verstandig om zelf te annuleren. Inmiddels staat er op de website van Transavia meer informatie over welke vluchten er geannuleerd zijn en wanneer je informatie over je reisperiode kan verwachten.

Disclaimer Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.


Bron: DAS Rechtsbijstand, Sanne Depmann


Heb je geen rechtsbijstandverzekering en wil je weten of een dergelijke verzekering iets voor jou is en welke opties er zijn? Neem dan zeker even vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder. Ook dat noemen wij Inzicht ..... in vooruit kijken!


bottom of page