top of page

Marktontwikkelingen....

Interpolis is voor zover bekend één van de eerste verzekeraars die geen dekking meer biedt voor schades door het niet-handsfree bellen. Hiermee wordt niet-handsfree bellen gelijk gesteld aan rijden onder invloed. (bron VVP)


Interpolis vergoedt vanaf 1 december niet langer schade die is ontstaan doordat bestuurders hun mobiel niet-handsfree hebben gebruikt. De wijziging volgt op onderzoeksresultaten van eerder dit jaar waaruit bleek dat het telefoongebruik in het verkeer in vergelijking met zes jaar geleden met ruim 13 procent is gestegen.


Met de wijziging stelt Interpolis niet-handsfree bellen gelijk aan het rijden onder invloed van alcohol en drugs. Dat betekent dat indien een bestuurder na 1 december 2024 schade of letsel veroorzaakt door niet-handsfree mobiel gebruik, diegene niet verzekerd is. Dit houdt in dat de schade aan het eigen voertuig, maar ook de (letsel)schade aan de tegenpartij, wordt verhaald op de bestuurder. Wel wordt de tegenpartij schadeloos gesteld, maar de verzekeraars behoudt zich het recht voor om de schade in rekening te brengen bij de bestuurder.


Uit onderzoek van Interpolis, uitgevoerd door Motivaction blijkt dat 15 procenten van de respondenten aangeeft enkele of meerdere keren in een gevaarlijke situatie terecht te zijn gekomen door gebruik van de telefoon in het verkeer. Ook is één op de vijf het (zeer) eens met de stelling dat ze vaak afgeleid worden door de telefoon in het verkeer, zelfs als ze er niet actief mee bezig zijn. 64 procent van de deelnemers van het onderzoek is bereid volledig offline te rijden, maar toch wordt dat niet altijd gedaan.


Toch zijn Nederlanders zich zeer bewust zijn van de gevaren van het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer. Zo is ruim drie op de vier respondenten (83 procent) het (zeer) eens met de stelling dat er zwaardere straffen moeten zijn voor bestuurders die hun telefoon niet-handsfree gebruiken tijdens het autorijden.


Adriaan Heino, verkeerspsycholoog Interpolis: “Uit onze Mobiliteitsbarometer weten we dat telefoongebruik in het verkeer hardnekkig is en zelfs toeneemt. Men ziet wel in dat het niet hoort en gevaarlijk is, maar verandert het eigen gedrag zelden. Behalve dat we mensen bewust willen maken van de risico’s van afleiding door de telefoon, willen we mensen ook aanzetten om na te denken over de mogelijke financiële gevolgen hiervan. Deze voorwaardenwijziging kan daarin een rol spelen”.



Comments


bottom of page